Lávka Holešovice – Karlín
urbanismus a krajina
Autoři: Radek Lampa, Tomáš Kroužil, Pavel Fajfr,
Spolupracovníci: Daniel Šindler, Martin Havlík
Rok studie/ realizace: 2017
Investor: Magistrát hlavního města Prahy
Místo: Ostrov Štvanice, Praha
Holešovice – Štvanice – Karlín
Primární spojení – Nejpohodlnější a nejkratší pěší spojení městských čtvrtí s ostrovem – jejich budoucím centrem rekreačním, sportovním a kulturním.
Sekundární spojení – Spojení dvou čtvrtí přechodem přes ostrov.
Lávka Holešovická i lávka Karlínská se svojí plynulou rampou pozvolna začleňují do komunikační struktury ostrova – vychází z ní a stávají se tak jeho součástí. Rampa a vlastní délka lávek je co nejkratší možná, lávka je kategorizována jako „stezka pro pěší a cyklisty“.
Lávka se na Holešovickou hranu napojuje svojí rampou přímo na niveletu nábřežního chodníku, dál směr trasy pokračuje přechodem pro chodce do prostoru tržnice, rampa je zde zvedací v případě povodně. Na Karlínskou hranu se napojuje na niveletu cyklostezky na protipovodňovém valu, dále pak klesající přímou rampou pokračuje trasa do prostoru plánovaného veřejného prostoru.
Architektonické a technické řešení vychází ze závěrů naší analýzy, kdy je důležité hlavně co nejpřímější spojení čtvrtí s ostrovem, nikoliv co nejpřímější spojení čtvrtí. Proto jsme navrhli dvě lávky, které končí na břehu ostrova a nepokračují konstrukcí přes ostrov. Tímto řešením vzniklo volné místo mezi lávkami – jádro potkání – nejdůležitější místo našeho návrhu. Jádro potkání lemuje pěší komunikace, která spojuje obě dvě lávky do jedné trasy. Podél této důležité komunikace je zpevněný povrch s lavičkami s orientací hlavního pohledu na střed jádra a na cíp ostrova.
Lávka má působit nenápadně, jednoduše, ale při tom elegantně. Tektonický princip lávky je založen na napínavé klasické hře sloupu (pilíře) a trámu (nosníku). Průřezy pilířů a nosníků byly navrženy tak aby spolu s rozpětím, či výškou sloupů vytvářeli příjemnou nerušící kompozici.