Vítězné náměstí
Autoři: Radek Lampa, Fedor Yurchenko, Maxim Petricov
Rok studie: 2018
Místo: Vítězné náměstí, Praha-Dejvice
Úlohu řešíme ve třech základních rovinách, které se staly našimi principy a zároveň mottem návrhu:
Místo pro žití / Symbol / Dopravní uzel
Náměstí funguje ve třech kružnicích. Vnější kruh lemující obchodní parter domů je místo pro žití, střední kruh slouží automobilové dopravě tvoří dopravní uzel a vnitřní kruh bez lidí a bez aut je pak místem pro symbol.
Cílem návrhu je, aby Vítězné náměstí plnilo funkci náměstí, tedy aby bylo místem, kde se lidé budou volně pohybovat bez stresu ze všudy přítomné dopravy. Takové funkční náměstí vnímáme v šířce pruhu mezi domy a kruhovou křižovatkou. Tuto plochu navrhujeme zpevněnou v kombinaci dlažby a mlatu. Velká část plochy je vysazená platany. Platany jsou vysazené v ploše se vsákavým mlatovým povrchem, stromy tím tak vytváří jednak vizuální a akustickou barieru od kruhové křižovatky a jednak vytváří park s lavičkami pro rekreaci a oddych. Vítězné náměstí je svým dopravním křížem rozděleno na čtyři rovnoměrné části, toto rozdělení náměstí řešíme širokými přechody pro chodce. Každá čtvrtina náměstí má svojí specifickou funkci. Čtvrtina kam ústí ul. Dejvická je určena pro zahrádky restaurace, kavárny a dětské hřiště. Čtvrtina kam ústí ul. Verdunská je určena pro trhy. Čtvrtina kam ústí ul. Buzulucká je určena pro ceremonie generálního štábu a čtvrtina kam ústí ul. Technická bude využívat pro svůj život univerzita.
Hlavním smyslem návrhu místa pro žití je umožnit plynulé, pohodlné a bezpečné korzování po obvodě celého náměstí, a to jak u parteru domů po bulváru plného obchodů, tak i platanovým parkem ve stínu stromů.
Náměstí a jeho okolí je dopravně velmi zatížené místo, jde v pravém slova smyslu o dopravní uzel – terminál různých druhů dopravy.
Automobilová doprava je zachována ve stávající kruhové křižovatce a hlavního dopravního kříže. Komunikace lemující parter náměstí rušíme a nahrazujeme je obytnou zónou se značně omezeným pohybem aut a to pouze pro účely obsluhy místa. Důležitou změnou je zrušení nebezpečných přechodů na hraně kruhové křižovatky a jejich přesunutí dále k okraji náměstí. Tím mají řidiči více klidu a času na výjezd či vjezd z kruhové křižovatky. Toto řešení zajistí plynulejší a rychlejší dopravu. Ale hlavně bezpečný přechod pro chodce. Ponecháváme stávající stav vedení tramvajových linek, jediný zásah spočívá v posunutí tramvajové zastávky v ul. Svatovítská směrem k tunelu Blanka tak aby vznikl plnohodnotný a bezpečný přechod přes ulici s napojením na tramvajový ostrůvek. Přesouváme zastávky autobusů do jednoho autobusového terminálu v ulici Evropská. U vstupu do metra. Tato ulice je vzhledem k budoucímu dopravnímu řešení šířkově naddimenzovaná. Budoucím snížením dopravy v této ulici je možné vybudovat dvojnásobné množství zastávek a odstavných stání autobusů. Dále počítáme se snížením autobusových linek směrem k letišti, kterým přebere dopravní kapacity plánovaná železnice.
Chceme aby náměstí mělo po celém svém obvodu zajištěn bezpečný pěší provoz bez nutnosti používat mimoúrovňových podchodů, aby přechody byly v bezpečném místě dostatečně daleko od kruhové křižovatky a mít na každé křížové ulici jeden komfortní přechod než dva nekomfortní, které jen zdržují dopravu.
Nyní nevyužívaný střed náměstí navrhujeme využívat jako důstojné ceremoniální místo pro umístění symbolu státního – národního významu. Celá plocha středu kruhové křižovatky by měla mít zpevněný pochozí povrch a přístupná pěším pomocí podchodu v ose Technická ul. – Dejvická ul. Na ploše bude smíšený provoz tramvají a pěších, který je bezproblémový. Věž by byla veřejně přístupná a sloužila i jako turistická vyhlídka s výhledem na Pražský hrad. Plochy pro pěší a pro automobily by měly být navzájem odděleny patníky.