Letiště VHP – veřejné prostory
urbanismus

Autoři: Radek Lampa, Tomáš Kroužil, Pavel Fajfr, Tomáš Cirmaciu, Josef Filip
Rok studie/realizace: 2016 / ve fázi projektu
Investor: Český Aeroholding a.s.
Místo: Letiště Václava Havla Praha
Ocenění: 1. místo v soutěži
Web: www.aeropolis3.cz
Veřejné prostory před Terminály I a II.
Jednoduchost – srozumitelnost – přehlednost.
Toto heslo je ideovým principem návrhu celkové urbanistické koncepce založené na vytvoření velkého klidového předpolí – prostranství – náměstí mezi terminály I a II, které se tak stává jednoznačným centrálním místem celého letiště, místem kde vše doslova začíná a končí. Pod tímto prostorem je obrovské kryté parkoviště – vstupní hala letiště, které svými obrovskými prosvětlujícími atrii se vzrostlou zelení propojuje tento impozantní prostor s horním náměstím.
V duchu hesla je i přetvoření ulice Aviatické na hlavní dopravní tepnu – třídu letiště, která má autoritativně a důstojně absorbovat do sebe všechnu automobilovou dopravu letiště.
Jednoduchost – srozumitelnost – přehlednost.
Tak má působit důstojný a reprezentativní veřejný prostor mezi terminály – vstupní předpolí. Toto velkorysé vydlážděné náměstí je celé věnované lidem k jejich setkávání, vítání, loučení, odpočin-ku, zábavě, poznání, pomoci, stravování a nákupům. Náměstí je propojeno 4 otvory – atrii v jeho dlažbě do parkoviště ve spodní úrovni, tyto atria slouží i jako symboly komunikačního propojení. Z těchto otvorů mají vyrůstat koruny vzrostlých stromů. Náměstí je pod estakádou lemováno kolonádou obchodů a služeb, které přinášejí do náměstí přirozený život.
V prostoru náměstí jsou umístěny obrovské víceúčelové info-obelisky, které buď podávají návštěvníkům informace o času, počasí, provozu letiště, aktuálním stavu MHD, polohové orientaci, měnových kurzech, kulturním, společenském a politickém aktuálním dění v Praze a v České republice, nebo slouží jako vyhledávací monitor podávající bohaté informace o dění ve světě.
Tubus – krytý chodník pro pěší s pojízdným chodníkem spojující rychlovlak s terminálem I. Při jeho průchodu cestující zážitkově vnímá celé předpolí, věž, kolonádu a terminály.
Věž – důležitá dominanta náměstí a celého letiště, která slouží pro řízení letového provozu.
Kolonáda – je přízemní stavba s krytým podloubím v těsné blízkosti estakády a vytváří jednu stranu náměstí, která slouží k umístění obchodů, půjčovnám aut a kol, restauracím, kavárnám, čekárnám, dětským koutkům, veřejnou koupelnou, informacím, cestovním kancelářím…
Stejně důležitá součást prostor náměstí je jeho podzemí na 0. úrovni. Tato vstupní a parkovací hala má být stejně reprezentativní a důstojná jako horní náměstí. To je dáno použitím stejně kvalitních povrchů parteru, výškou tohoto prostoru ale především přirozeným světlem, které sem bude vnikat zarostlými atrii.
Podzemní hala – je hlavním objektem, je to prostor krytého parkoviště nacházejícím se pod náměstím. Tyto dva světy jsou navzájem spojeny eskalátory a výtahy v rámci obrysu velkých atrií.
Jednoduchost – srozumitelnost – přehlednost.
tak je navržena komplikovaná struktura dopravního řešení letiště. Hlavním kladem návrhu je razantní vzájemná oddělenost jednotlivých dopravních tahů a prostředků, včetně tras pro pěší. Doprava v předprostoru je řešena ve třech úrovních. 0. úroveň (podzemní parkovací hala) a 2. úroveň (estakáda) slouží hlavně pro automobilovou dopravu, prostřední 1. úroveň (náměstí) pak slouží především pro pohyb pěších. Tím došlo ke zklidnění náměstí, které se tak stává plnohodnotným důstojným předpolím terminálů I a II.
Pohyb pěších na 1. úrovni je koncentrován do tvaru kříže a je v celé své délce chráněn před povětrnostními podmínkami střechou a vybaven pojízdnými chodníky. Pohyb chodců ze stanice rychlovlaku je záměrně veden na úrovni náměstí, jednak kvůli vizuálním a pocitovým prožitkům, které z toho získají ale taky z důvodu oživení náměstí. Jedna strana kříže je na spojnici výstupního eskalátoru ze stanice rychlovlaku a hlavního vstupu do terminálu I. Na ní kolmá strana kříže je pod estakádou, kopíruje výstupy z autobusové dopravy a směřuje k terminálu II.
Taxi – vyhrazený pruh těsně u chodníku terminálů.
Automobily návštěvníků – na začátku předpolí zajíždí buď do podzemí (0. úroveň) před terminálem I, nebo vyjíždí po estakádě na parkoviště terminálu II (2. úroveň). Z těchto dvou úrovní pak mimoúrovňově ústí do páteřní komunikace – ulice Aviatická.
Autobusy – nejzadnější pruh předprostoru za plochou náměstí
Rychlovlak – v podzemí pod ul. Aviatickou
Pěší – na náměstí (1. úroveň) kam ústí všechny pěší cesty z automobilové a železniční dopravy a odtud je pak vstup do terminálů:
Ústí sem eskalátory z parkoviště nacházející se v 0. a 2. úrovni.
Ústí sem výstupy a zastávky z autobusové dopravy
Ústí sem výstupy z Taxi, které náměstím v podstatě projíždí
Ústí sem krytý výstup ze stanice rychlovlaku.