Nádraží Veleslavín
dopravní stavby

Autoři: Radek Lampa, Pavel Fajfr, Jiří Ptáček
Spolupráce: Libor Hrdoušek, Jan Seifert, Tomáš Kroužil, Kateřina Havlová, David Buroň, Dominika Klavrzová, Pavla Janečková, Oleg Kovalyuk
Rok studie: 2019
Investor: Správa železnic
Místo: Nádraží Praha Veleslavín
Ocenění: 2. místo v mezinárodní soutěži
Modernizace trati Praha Veleslavín – Letiště Václava Havla je podstatným a dlouho chybějícím článkem spojení hlavního města České Republiky s celým světem. Význam tohoto spojení je hlavní myšlenkou našeho návrhu na úrovni urbanismu, architektonického řešení a detailu.
Na úrovni urbanismu je železniční stanice součástí nově vznikajícího lineárního parku celoměstského významu, který v budoucnosti nahradí původní koleje směrem k centru Prahy, vedené nově v podzemním tunelu. Tato zelená radiála poskytne obyvatelům atraktivní spojení rekreačních lokalit (Divoká Šárka, obora Hvězda, Pražský hrad, Letná, Stromovka).
Na úrovni architektury je zastřešení stanice vytaženo nad okolní terén, stanice je pavilonem v parku a její boční prosklení vytváří vizuální propojení dějů uvnitř a vně. K tomu je použito jednolité lehké desky vznášející se nad prostorem zahloubené stanice a jejích masivních konstrukcí. Vzniká spára světla, prostor mezi těmito rozdílnými konstrukcemi, která přináší do stanice život z exteriéru a denní světlo. Konzola střechy přirozeně stíní nástupiště před ostrým sluncem v letních měsících a vytváří přístřeší v parteru. Bezesparý lesklý materiál kompozitní konstrukce zastřešení umocňuje dojem levitující hmoty nad stanicí a zároveň jeho fyzikální vlastnosti umožňují posazení na subtilní sloupky, tvořící zároveň venkovní fasádu stanice. Způsob zastřešení nadzemního nástupiště a vstupů do stanice se materiálem váže ke stanici a jejímu architektonickému pojetí a nechává vyniknout kontrast nového se stávající historickou budovu nádraží. Lehké hmoty zastřešení dohromady utváří dojem pavilónů rozmístěných v parku.
Tento park navrhujeme jako jednoduchý pobytový prostor se vzrostlými stromy pro obyvatele nejbližšího okolí Prahy 6, na který navazuje parter nových budov (restaurace, kavárna, komunitní centrum, galerie apod.) – park tak může sloužit i k zastavení kolemjdoucích nebo projíždějících cyklistů. Téma parku je zaměřeno na maximální využití srážkových vod lokality, tedy všech zpevněných ploch stanice, jejího zastřešení i nové zástavby podél ulice Evropská. Za tímto účelem principielně navrhujeme lineární povrchový poldr v celé délce parku osázený rostlinami snášejícími občasné zaplavení. Na principu bezpečnostních přepadů je voda co nejdéle zadržována přímo v parku, kde se postupně vsakuje a slouží jako zálivka pro okolní vegetaci.
V území parku jsou v návaznosti na řešení stanice a nových budov umístěny veřejné prostory drobnějšího měřítka. Tyto veřejné prostory tak nepůsobí prázdně i při menší obsazenosti, naopak jejich propojení a možnost využití okolních zelených ploch vytváří dostatek prostoru i pro větší akce (trhy, veřejné přednášky pod širým nebem, koncertní vystoupení).