Terminál Praha Východ
dopravní, urbanismus a krajina

Autoři: Radek Lampa, Libor Hrdoušek, Max Petricov, Daria Vlasova, Erik Sovet, Daniil Solovev
Vizualizace: ZAN STUDIO
Rok studie: 2020
Investor: Správa železnic
Místo: Nehvizdy
Ocenění: 2. místo v mezinárodní architektonické soutěži
Návrh terminálu vysokorychlostní železnice a jeho předprostoru vychází z nadřazeného krajinářského řešení úlohy. Krajina byla hlavní ideou a pracovním urbanisticko-architektonickým nástrojem. Podobným způsobem jsme přistupovali k vlastnímu terminálu s okolím, jako k enviromentálnímu projektu. Měl by se stát vzorovým příkladem pro podobné investice státní dopravní infrastruktury.
Začlenění terminálu a jeho okolí do krajiny vnímáme jako velkou výzvu, ve které chceme dokázat, že takový stavební zásah nemusí být nutně negativní, ale naopak pozitivní. Zásah by měl v našem myšlení urbanisty a architekta naopak vytvořit novou kvalitnější krajinu a podpořit jeho biodiverzitu. Měl by být pro krajinu prospěšný.
Stejně vstřícným způsobem jsme přistupovali i k okolním obcím. Snažili jsme se navrhnout hustou funkční síť biokoridorů, cest, cyklostezek a biocenter, která propojují všechny okolní obce mezi sebou, s okolní krajinou a terminálem.
Idea návrhu je založena na hledání oboustranně prospěšné synergie dopravní infrastruktury s přírodou. Dominantním cílem návrhu je nová krajina a její důležité prvky, ve které se jako loďka v potoce ztrácí hala terminálu. Projekt navrhujeme jako silně enviromentální s výraznou symbolikou ekologického myšlení, které je vtisknuto do architektury návrhu.
Koncept terminálu je postaven na dvou myšlenkách. Hala terminálu slouží zároveň jako nadchod k nástupištím a střecha haly terminálu tvoří zároveň přemostění silnice Nehvizdy – Horušany nad koridorem VRT. Provoz terminálu je koncipován do dvou výškových platforem. Na hlavní platformě v úrovni terénu a parkoviště je hala terminálu. Hmota haly je položena příčně nad koridorem a je vymezena mostovkou silnice, pod kterou se nachází. Boční stěny haly jsou prosklené a umožňují výhled na přijíždějící a odjíždějící vlaky na kolejišti. Hala má působit lehce, vzdušně a průhledně. Hala je vnímána jako živé rušné náměstí s obchody, stromy, sezením a čekárnami. Na spodní platformě jsou 3 paralelní nástupiště, 2 pro trať VRT a 1 pro terminál BUS. Všechna nástupiště jsou krytá a propojena suchou vertikální cestou s halou. Zastřešení nástupišť je navrženo ze subtilní ocelové konstrukce se skleněnou průsvitnou fotovoltaickou střechou. Stejná průsvitná fotovoltaická skleněná střecha je použita i na střeše haly.