• čeština
    • čeština
    • english
  • projekty
  • spolupráce
  • o nás
  • média
  • kontakt
RA15
  • čeština
    • čeština
    • english
  • projekty
  • spolupráce
  • o nás
  • média
  • kontakt

Terminál Praha Východ

dopravní, urbanismus a krajina

další projekty kategorie …

Autoři: Radek Lampa, Libor Hrdoušek, Max Petricov, Daria Vlasova, Erik Sovet, Daniil Solovev

Vizualizace: ZAN STUDIO

Rok studie: 2020

Investor: Správa železnic

Místo: Nehvizdy

Ocenění: 2. místo v mezinárodní architektonické soutěži

 

Návrh terminálu vysokorychlostní železnice a jeho předprostoru vychází z nadřazeného krajinářského řešení úlohy. Krajina byla hlavní ideou a pracovním urbanisticko-architektonickým nástrojem. Podobným způsobem jsme přistupovali k vlastnímu terminálu s okolím, jako k enviromentálnímu projektu. Měl by se stát vzorovým příkla­dem pro podobné investice státní dopravní infrastruktury.

Začlenění terminálu a jeho okolí do krajiny vnímáme jako velkou výzvu, ve které chceme dokázat, že takový stavební zásah nemusí být nutně negativní, ale naopak pozitivní. Zásah by měl v našem myšlení urba­nisty a architekta naopak vytvořit novou kvalitnější krajinu a podpořit jeho biodiverzitu. Měl by být pro kraji­nu prospěšný.

Stejně vstřícným způsobem jsme přistupovali i k okolním obcím. Snažili jsme se navrhnout hustou funkční síť biokoridorů, cest, cyklostezek a biocenter, která propojují všechny okolní obce mezi sebou, s okolní krajinou a terminálem.

Idea návrhu je založena na hledání oboustranně prospěšné synergie dopravní infrastruktu­ry s přírodou. Dominantním cílem návrhu je nová krajina a její důležité prvky, ve které se jako loďka v potoce ztrácí hala terminálu. Projekt navrhujeme jako silně enviromentální s výraznou symbolikou ekologického myš­lení, které je vtisknuto do architektury návrhu.

Koncept terminálu je postaven na dvou myšlenkách. Hala terminálu slouží zároveň jako nadchod k nástupištím a střecha haly terminálu tvoří zároveň přemostění silnice Nehvizdy – Horušany nad koridorem VRT. Provoz terminálu je koncipován do dvou výškových platforem. Na hlavní platformě v úrovni terénu a parkoviště je hala terminálu. Hmota haly je položena příčně nad koridorem a je vymezena mostovkou silnice, pod kterou se nachází. Boční stěny haly jsou prosklené a umožňují výhled na přijíždějící a odjíždějící vlaky na kolejišti. Hala má působit lehce, vzdušně a průhledně. Hala je vnímána jako živé rušné náměstí s obchody, stromy, sezením a čekárnami. Na spodní platformě jsou 3 paralelní nástupiště, 2 pro trať VRT a 1 pro terminál BUS. Všechna nástupiště jsou krytá a propojena suchou vertikální cestou s halou. Zastřešení nástupišť je navrženo ze subtilní ocelové konstrukce se skleněnou průsvitnou fotovoltaickou střechou. Stejná průsvitná fotovoltaická skleněná střecha je použita i na střeše haly.

Previous project
Next project

© Copyright 2017. Všechna práva vyhrazena.